Objekat Dobrinja - Butmir (“D-B“), je
službeni naziv tunela, izgrađenog ispod piste međunarodnog aerodroma
Sarajevo. Prvu naredbu za raspoređivanje ljudi na izgradnji tunela
dana 12. januara 1993. godine, potpisao je tadašnji komandant 1.
Korpusa Mustafa Hajrulahović Talijan. Do njegove izgradnje vezu sa
ostatkom svijeta, Sarajevo je plaćalo ljudskim životima na
aerodromskoj pisti.
Radovi na tunelu započeli su u martu
1993. godine, 24 sata dnevno, 7 dana u sedmici i tako, gotovo pola
godine neprekidnog rada timovi vojnika i pripadnika CZ, pretežno
bivših rudara kopali su tunel sa obje strane. Prilikom izgradnje
objekta korišteni su veoma jednostavni alati, nije bilo mašina,
tunel je ručni rad. Kopači iz Dobrinje i Butmira susreli su se dana
30. jula 1993. godine, u 20:40 sati, već narednog dana, objekat je
pušten u funkciju. Nije teško izračunati koliko je tunel
značio Sarajevu. Ali, prilično je teško spoznati svu težinu
okolnosti u kojima je ovaj
spasonosni objekat
nastajao. Dužina tunela iznosi oko 740 metara, prosječna širina
jedva 1,2 m i prosječna visina 1,5 m. Ukupno je iskopano 2.800
m³ zemlje, a ugrađeno
je oko 170 m³ drvene građe i oko 45 tona metala.
Za dvije i po godine koliko je bio u
funkciji, kroz tunel je dnevno prolazilo između dvije i tri hiljade
ljudi. Ušivanje kopči i razbijenih glava u tunelu, bilo je
svakodnevno. Nakon što su ugrađene šine, na svaka od 20 kolica
tovarena je roba i do 400 kilograma težine. Objekat “D-B“ je bio na
dohvat ruke svima, četnicima oko 50 metara, vojnicima UN-a pod
nogama. Na objekat su kidisali svi: četnici, strani novinari,
privatnici, šverceri, humanitarni radnici, diplomate, visoke
delegacije i obična raja. Sarajevski “Tajni tunel“ je obezbjedio
hranu, struju i komunikacije izgladnjelom gradu, te omogućio
dvosmjerni prolaz jedinica 1. Korpusa iz opkoljenog Sarajeva.
Ako je išta u ovom gradu čuvano više
od linija odbrane, onda je to zasigurno bio tunel. Njegovo
obezbjeđenje i s jedne i s druge strane, bilo je organizovano na
najbolji mogući način u to vrijeme. Kada je izgrađen, branjen je
sadejstvom 4. Viteške i 5. motorizovane brigade. Objekat “D-B“ u to
vrijeme, bio je najstrožije čuvana tajna.
Najteži period, svi se slažu, jeste
sami finiš izgradnje i prvi dani funkcionisanja tunela. Nimalo
slučajno, četnici su krenuli u veliku ofanzivu na kompletan prostor
Jahorine, Treskavice, Trnova, Bjelašnice i Igmana. Armija RBiH tada
se već nekoliko mjeseci borila na dva fronta i već se uveliko
osjećala blokada HVO. Tunel je, zapravo, izgrađen u zadnji čas!
Nakon nekoliko bezuspješnih pokušaja da spriječe izgradnju tunela,
četnici su nastojali na svaki način onemogućiti prilaze objektu.
Granatiranja su bila česta, no precizne pogotke ubilježili su u
drugoj polovini 1995. godine. Tada je, u dva navrata, ubijeno 12
ljudi, a tridesetak je ranjeno. Druga godina rada Objekta obilježena
je agresorskim nastojanjima da kopanjem "svog" tunela skrenu tok
rijeke Željeznice ne bi li potopili tunel. Nisu uspjeli.
Opća je ocjena da je “Sarajevski ratni
tunel“ ili Objekat “D-B“ mjesto koje je utkano u savremenu historiju
Sarajeva i BiH, za koji svi koji su preživjeli ratne strahote u
glavnom gradu tvrde da je spasio Sarajevo.
|
|
Igmanski put - “Put spasa“ - put kroz koji je Sarajevo
"disalo"
Više od dvije
decenije od početka agresije na Bosnu i Hercegovinu, čuveni ratni
igmanski put i danas izgleda jednako dramatično kao u periodu od
1992. do 1995. godine kada je Sarajevo, bukvalno "disalo"
zahvaljujući ovim prašnjavim, izrupanim i krivudavim planinskim
stazama.
Preko Igmana je tokom rata prelazio
put spasa. Ta planina je bila jedina kapija opkoljenog Sarajeva. Ona
je, također, bila jedini spas za više od 70.000 izbjeglica iz
istočne Bosne, pa čak i bosanske Krajine.
Koliko je važan svjedoči i činjenica
da je ovom ratnom putu uvodni dio svoje knjige “Završiti rat“
posvetio i tvorac Dejtonskog sporazuma
Richard Holbrooke.
"Put od planine Igman
prema Sarajevu često je opisivan kao najopasniji u Evropi. Dijelove
puta, usku, krivudavu kaljavu stazu koju su ranije koristili seljaci
i pastiri, kontrolirali su srpski mitraljesci koji su redovno pucali
na vozila Ujedinjenih naroda (UN) koja su pokušavala stići do
bosanskog glavnog grada",
pisao je Holbrooke.
Od sarajevskog naselja Hrasnica, put
ulicom Igmanska cesta, gdje se tokom rata nalazio i policijski
punkt, vodi uz strmu, izrupanu stazu obraslu drvećem i šibljem.
Mnogi su na Igmanu ostavili svoje
živote pokušavajući pomoći građanima BiH. Na dijelu puta odakle se
pruža pogled na Hrasnicu i Ilidžu, nalaze se spomen- ploče dvojice
francuskih vojnika koji su poginuli "u misiji mira". Tadašnji
francuski predsjednik
Jacques Chirac izjavio je nakon njihove pogibije da
"francuske snage u BiH neće popustiti pred srpskim vojnim pritiskom
i da će na napade bosanskih Srba odgovoriti gađanjem njihovih
ciljeva".
Nešto dalje 19. augusta 1995. godine,
također, su stradali i članovi američke delegacije
Joseph Kruzel, Robert Freiser i Samuel Nelson
Drew, te francuski vojnik
Stephan Reault koji je vozio transporter.
Tačno je 12 kilometara veoma teškog
puta do Malog Polja, otuda igmanski put vodi prema selu Lokve i
dalje prema Pazariću, Tarčinu i "ostatku slobodne teritorije", kako
se tokom agresije nazivao dio BiH pod kontrolom Armije BiH.
Ljudi koji su imali priliku proći
igmanski "put smrti" kažu da su se dolaskom na slobodnu teritoriju
osjećali kao ponovo rođeni.
Na Igmanu se nalazi i prelijepa ratna
džamija. Ona predstavlja autentični spomenik kulture, koji je
izgrađen u vremenu agresije na BiH i zločinačkog rušenja vjerskih
objekata Islamske zajednice u BiH. Bošnjaci, pripadnici jedinica
Armije RBiH koje su pokrivale igmansko ratište, iskazali su potrebu
za prostorom u kojem će obavljati svoje vjerske dužnosti. Tako se
rodila ideja da se na raskrsnici puteva Kabalovo-Hrasnički stan
izgradi džamija.
"Igmanska ratna džamija
svojevrstan je biljeg i simbol ustrajnosti bošnjačkog naroda u
svojoj vjeri i kulturi. Izgrađena je onda kada su sve druge rušene i
spaljivane. U napadima agresorskih jedinica tokom juna i jula 1993.
godine porušeni su i spaljeni svi objekti na Bjelašnici i Igmanu", navode u Fondu
Kantona Sarajevo za zaštitu i održavanje grobalja šehida i poginulih
boraca, memorijalnih centara i spomen obilježja žrtava genocida.
Danas ovaj lokalitet pohode brojni
planinari i izletnici. Planina Igman predstavlja jedinstveno mjesto,
svojevrsni simboll odbrane BiH od agresije. Bosanski heroji i danas
ističu da je Igman bio ključan za opstanak Sarajeva i BiH.
U svemu tome, posebno mjesto zauzima
put koji se nalazi na njemu. Nije bez razloga, kako je u svojoj
knjizi "Ne pucaj" zapisao general Armije RBiH
Jovan Divjak, Ratko Mladić, kojem se danas u Haškom
tribunalu sudi za genocid, putem radio-veze toliko puta naređivao da
se "presječe igmanski put i spriječi snabdijevanje Armije RBiH u
podnožju Igmana".
Ekipa agencije Anadolija (AA).
|